sofieontheroad.reismee.nl

Te (ver) gast in Bandung

We zijn hier ongeveer een week ver, tijd dus voor een teken van leven.
We vlogen van Brussel naar Frankfurt en van Frankfurt naar Singapore. We hadden net gelezen dat Singapore Airlines verkozen was als beste luchtvaartmaatschappij van 2018, maar dat kon niet beletten dat we de slaap niet konden vatten. Ik ben er ondertussen achter dat de uitdrukking geen oog dichtdoen ook weer niet helemaal correct is. Ik kan jullie verzekeren dat ik heel vaak een oog heb dichtgedaan, soms om beurt, maar meestal alle twee tegelijk. De betekenis van de uitdrukking, die heb ik wel helemaal waargemaakt. Een mens zou er ook het voordeel van in kunnen zien, we moeten weer een jaar niet naar de cinema, we zijn weer helemaal bij…
Singapore was Singapore, clean, netjes, alles mooi geregeld, maar ik vond wel dat er minder verbodsbordjes stonden dan toen ik er jaren geleden was. Het is er vooral heel westers en zelfs soms beter dan bij ons. Zo hebben ouderen en mensen met een beperking bijvoorbeeld een pasje dat ze voor een lezer bij het verkeerslicht houden, waardoor ze langer tijd hebben om over te steken.
Na twee dagen Singapore vlogen we naar Jakarta, waar we meteen de bus op sprongen naar Bogor. Niet dat daar veel te zien was, we wilden enkel de reistijd wat inkorten. We bezochten wel de botanische tuin, maar deden dat samen met duizenden Indonesische dagtrippers op zondag. Buiten de plaatsen waar er heel serieus uit volle borst karaoke werd gezongen, valser dan vals helaas, viel het wel op dat die duizenden mensen vrij stil waren. Een meevaller en een welkome compensatie voor het drukke verkeer. Blij dat we niet in Jakarta gebleven waren… Alleen waren we nog niet in Bandung, dat nog erger bleek te zijn.
Ondertussen waren we al meermaals gefeliciteerd met onze prestatie op het WK voetbal, alsof we in eigen persoon verantwoordelijk waren voor die bronzen medaille en nog veel keer meer gevraagd op de foto te gaan, alsof we één of andere beroemdheid waren. De politie, uw vriend, werd hier ook waargemaakt, want er werd steeds vriendelijk naar ons gezwaaid, of we werden staande gehouden voor een praatje.
Op culinair vlak bestaat ons dieet vooral uit rijst en noedels, vergezeld van allerlei groenten- en vleesgerechten, die ons allemaal even onbekend in de oren klinken. Sop en nasi dat verstaan we nog wel en ook goreng en pisang zijn ons niet onbekend, maar voor de rest hebben we er het raden naar. Tenzij er natuurlijk poffertjes of klappertaart op het menu staan. Dat kennen we wel. Ook in de rest van de taal hier zie je nog woorden terugkomen uit de tijd van de kolonies. Zo passeerden we gisteren een zaakje dat Knalpot mobil heette, op elke meubelzaak prijkt het woord meubel, kantor is kantoor en menit is minuut. Het komt wel goed met ons Indonesisch…
Of het met de rest van de trip goed komt, dat zullen we nog even afwachten. Gisteren dachten we alvast van niet. Bandung is in ieder geval niet de groene long van Java. Een stad met 2,8 miljoen mensen, evenveel auto’s en dubbel zoveel scootertjes en moto’s en dus als gevolg de hele dag overvolle straten en een econorm die hier de eerste vijftig jaar niet wordt gehaald. Er hangt waarschijnlijk nog een gaswolk om ons heen.
We hadden dan ook het geniale idee de stad voor een dag te ontvluchten en wilden naar Ciwidey, een klein stadje in het groen, met warmwaterbronnen en aardbeienveldjes. Bij het hotel wisten ze ons te vertellen dat er geen bussen reden naar Ciwidey (zo'n 30 km naar het zuiden), wat mij ten zeerste verwonderde. Maar goed, als er wel zouden rijden, moesten we toch eerst de hele stad door op weg naar het busstation en dat zou ons dus flink wat tijd kosten. Beter Grab nemen… Grab is een soort taxidienst, het zusje/broertje van Uber zeg maar. Nu hadden we geen van beiden Uber al gebruikt en we stonden er een beetje sceptisch tegenover, maar goed, we gaven het een kans.
Die kans was echter heel snel verkeken… Het begon nochtans goed. We hadden onze bestemming nog niet ingegeven of we werden al gefeliciteerd omdat er een chauffeur was gevonden. Even met hem gecommuniceerd, gezegd waar we stonden en voilà,… nee toch niet, rit geannuleerd door de driver. Hoezo, geannuleerd? En waarom dan wel? Waarom wilde hij ons opeens niet meer brengen? Op die vragen geeft de app helaas geen antwoorden en daar sta je dan. Hoopvol genoeg om het een tweede keer te proberen. Een tweede chauffeur werd in een mum van tijd gevonden (dat stuk ging wel altijd goed) en stond ook binnen de 5 minuten voor onze neus. Ondanks de ‘fixed price’ die verschijnt op het schermpje, wilde deze man toch nog onderhandelen en vroeg hij een veel hoger bedrag. En daar doen wij dus niet aan mee… Ik wilde nog wel een derde keer proberen, je weet wel, derde keer, goeie keer, drie maal is scheepsrecht enz., maar Wim had het gehad. Een derde chauffeur bood zich echter spontaan aan. Ik vermoed dat drivers kunnen zien wie er op zoek is naar een rit, maar ook deze man wilde weer veel meer dan waar hij recht op had. Hij moest namelijk ook nog terug komen rijden. Dat wij dat nu niet snapten… Laat dat nu juist het idee zijn van Grab, iemand moet ergens heen en biedt aan je mee te nemen, tegen betaling weliswaar, maar wel aan een faire prijs. Eigenlijk is het simpelweg een betaalde lift. Enfin, op het einde van de (onbestaande) rit zijn we niet in Ciwidey geraakt en bleven we dus waar we waren, in het overvolle Bandung. In een hotel waar ze ondertussen onze verdieping hadden volgestouwd met een bus tieners, die helaas niet zo stil waren als de dagtrippers in Bogor.
En Grab? Wat ons betreft is dat gewoon crap…

Sonja Van Camp

Happy birthday, Fieke!
Maak er een mooie dag van.
Dank voor dit boeiende verhaal. Ik kijk al uit naar het volgende.

Big Bisous

JP en Sonja

Sofie Op de Beeck

Merci, Sonja. Het wordt een dagje trein vandaag. Een kleine 6 uur geleden vertrokken, nog 1,5u te gaan. Maar wel op een luxe-trein, ver weg van alle uitlaatgassen en door mooie natuur.

Marjan

Gelukkige verjaardag! Maak er nog een fantastische reis van!

Erik en Nancy

Tof dat jullie ons op de hoogte houden. Maak er nog een veilige , fijne reis van
Sofie, een heel gelukkige verjaardag gewenst van ons 4 tjes

Linda

Een dag om te genieten en te vieren! Van ons allen: gelukkige verjaardag Sofie, vier samen met Wim dit nieuwe jaartje met een goed glaasje en een taartje.
Linda

An de Bie

Gelukkige verjaardag sofie !!

Kristel en Ivan

Jarig ! Hoera ??? Geniet ervan
Misschien wel met Crab ipv Grab ?

Willy

Happy jaardag, enjoy??

Etienne

Dank voor je verhaal!!
en ook nog (te) late verjaardagswensen Sofie !!
grtjs,
e.