sofieontheroad.reismee.nl

T.I.I.

Hier in de staat Kerala leven verschillende religies vreedzaam naast elkaar.

Zo hingen er in Kollam in het winkeltje naast de tempel schilderijtjes van Jezus en Maria naast andere van verschillende Hindu-goden, zoals Vishnu, Krishna en Shiva en als Allah had mogen worden afgebeeld, had hij er waarschijnlijk ook naast gehangen.


Ook in het straatbeeld zie je deze evolutie. Namen als Prasad, Vijaya, Sri Krishna, Sree Devi, Lakshmi enz. worden nu afgewisseld met

Ammu Air Travel

Bismillah Bakery

Chalil Cars

Dunya Dressmakers

Fathima Fruits

...


En zelfs de Joden ontbreken niet, je komt ook wel eens Shalom teashop tegen of een naambordje met Dr. Yacob.


Verder blijft helaas alles even conservatief. Alleen is het een beetje vreemd om dan aan het strand (waar je best helemaal gekleed heel zedig zit te wezen) een gigantisch beeld te zien van een naakte vrouw met dus even naakte dikke t....n (tenen uiteraard).

En de paspoppen in de winkels hebben ook overduidelijk borsten, waar de sari's wel heel erg strak omheen gewikkeld zitten.

Maar ach, het is misschien beter dat de Indische mannen zich daaraan vergapen, dan aan mij...


Zoals gezegd zit ik nu in de staat Kerala en die staat bekend om zijn prachtige backwaters. Water en natuur, die woorden hoef je nog maar uit te spreken, en ik ben de eerste om daarvan te gaan genieten. En dat heb ik in Alleppey dan ook gedaan.

De meeste toeristen huren een Kettuvalam (een traditionele houseboat) om daar dan mee over de kanalen te varen, maar dat is alleen nogal een prijselijke aangelegenheid en ook niet zo ideaal. Er wordt voor je op de boot gekookt en je brengt er de nacht door (ergens aangemeerd te midden van ettelijke andere houseboats; dat idee alleen al is genoeg om me ervan af te brengen).

Ik nam dus de publieke ferry en liet me naar één van de kleine dorpjes bij het water brengen om daar al wandelend door de rijstvelden en de kleine paadjes het plaatselijke leven te gaan opsnuiven.

Mooi was het er, en rustig, ver weg van al het getoeter en het razende verkeer.


In tegenstelling tot de toeristen op de houseboats zag ik veel meer, want zij komen niet van de boot af en geraken niet op de kleine kanaaltjes, waarlangs ik wel liep.

In tegenstelling tot diezelfde toeristen betaalde ik ook geen fortuin (dat is natuurlijk ook weer relatief naar westerse normen), maar hoefde ik slechts 5 rupees neer te tellen op de heenweg.

Op de terugweg echter, zat ik al met mijn 5 rupees klaar, toen de conducteur zei dat het 10 rupees kostte. Niet-begrijpend vroeg ik hem naar het waarom. Bleek dat deze ferry een bovendek had. Ik dus braaf 10 rupees betaald, mijn tas gepakt en op weg naar het bovendek. Maar dat kon ik op mijn buik schrijven. Het bovendek was verboden terrein. Begrijpe wie begrijpe kan...

Er bestaat dan ook een gezegde, namelijk T.I.I., This Is India.

Om hier te reizen moet je niet proberen alles te begrijpen, je moet het gewoon accepteren.


Zoals ik op de busrit van Kollam naar Alleppey gewoon moest accepteren dat het zoontje van de Indische vrouw naast me de hele tijd in mijn armen neep, aan de riem van mijn tas trok en met zijn voeten op mijn billen stampte. Nu heb ik hier ondertussen al heel wat Ayurvedic Massage Centers gezien, maar dat was toch niet helemaal wat ik in gedachten had.

Het heeft dan ook niet lang geduurd voor mijn geduld op was en ik de kleine flinke heb terechtgewezen. Dat was misschien niet helemaal mijn taak, maar als de moeder doet of haar neus bloedt, tja, dan komt die onverdraagzame blanke toerist maar in actie.


Verder heb ik opgevangen dat het bij jullie ondertussen zomert, wel, hier zijn de regens begonnen. Dat betekent enerzijds een koelere temperatuur, geen slapeloze nachten meer (tenzij 's nachts opeens het muskietennet naar beneden dondert), maar anderzijds wel nattigheid, kleren die niet zo vlot meer drogen en vooral veel meer muggen met de bijhorende vervelende gevolgen (en soms toch weer slapeloze nachten van de jeuk).

Tot hiertoe is het overdag relatief droog gebleven, maar de zon laat zich niet meer zo makkelijk zien. Eergisteren heb ik even op het strand gezeten onder een dreigende hemel, dromend van bikini's en de geur van zonnecrème...

Reacties

Reacties

katrien

Hey Sofie,
Ik heb al ontzettend genoten van je reisverslag en de prachtige foto's, en ik heb de link naar je blog ook al doorgestuurd naar m'n Indische collega. En nu moet ik echt wel reageren want die Indische collega van mij is onlangs getrouwd (in India uiteraard), en als (een deel van de)huwelijksreis heeft zij met haar man enkele dagen doorgebracht op zo'n houseboat daar waar jij nu bent. Ze heeft er mij ook foto's van getoond, en ik herkende het direct op jouw foto's. Is inderdaad dus wel in trek bij de toeristen (ook bij de Indiers zelf dus).
Wat ik vooral zo prachtig vind aan je foto's zijn de kleuren, dat vind je toch nergens zo als in India hé!
Bij sommige van je reisverslagen denk ik 'wat doet ze zichzelf toch aan?!' maar als er dan weer leuke humor zit in je volgende stukje, dan weet ik dat je het daar allemaal wel goed doorkomt! Geniet ervan, want de vakantie is al een eind gevorderd hoor ;-)
Wij vertrekken woensdag op vakantie naar Amerika. Iets heel anders natuurlijk, maar voor ons toch ook een heel avontuur! Ik zal je verslagen missen, maar ik zal ze zeker bekijken als we terug zijn.
Veel groetjes, en doe het daar nog goed, Katrien en A en F

Ouders Sofie

Hello Sofie,

op uw vraag, omdat dus alle anderen niet zouden denken dat gij geen ouders meer hebt stuur ik u dan ook maar een berichtje....
Wat die mensen echter wel niet weten is dat wij om de paar dagen , UREN........, laat ons zeggen minuten aan het skypen zijn met mekaar......
Wat rest er mij dan nog te vertellen met een berichtje.....? Enfin, wij horen uiteraard dat alles ginds dik in orde is en aan de foto's kan ik ook steeds zien dat uw lens, en ook uw blik nog steeds op scherp staat, dus alles ok denk ik !
Dan het thuisfront...
Wij zijn gisteren dus naar de kampplaats geweest met groenten. Alles kits ginds, toffe plaats.
De kleinkinders hadden zelfs reeds uw kaart gekregen vanuit India. Het was wel een héél mooie zeiden ze.
Met de Mats verloopt ook alles prima. Voor de leiding blijkbaar ook een pluim voor de opvolging.
Wij zijn ginds heel laat vertrokken daar het dagtocht was en ze allen heel laat terugwaren. Uiteindelijk zijn we er dan bij donder en bliksem vertrokken, maar al bij al was alles toch nog meegevallen blijkt.
Hier is het nu ook weer terug een beetje frisser en ook natter, maar over heel de lijn denken en hopen wij toch op een beetje beterschap....
Zo Sofie, veel meer nieuws is er nu niet, de rest waarschijnlijk tegen uw volgende skype....

PaMa

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Hamba